szerda, május 2

Kovásszal készült kenyér házilag


Kovásszal készülő kenyér

Nyomtatás
PDF
Újabb ökopraktika! Megéri a munka, mert ez a kenyér nem penészesedik és még egy hét után is ehető, nem savanyodik meg. Érdemesebb kézzel is gyúrni, mert a kenyér átveszi az energiát és "életre" kel a kezek között.
Kovász készítése:
Kb. 3 ev. lisztet annyi vízzel kell elkeverni, hogy nokedli állagú legyen és meleg helyre tenni, hogy az erjedés beinduljon.
A kovászt etetni kell kb. 3 napig, ami azt jelenti, hogy reggel és este (én csak este szoktam), hozzá kell rakni kb. 1-2 ev. lisztet és annyi vizet, hogy újra nokedli állagú legyen. A harmadik nap végére savanykás illatú kovászt kapunk, amivel már lehet dolgozni. Ez csak az elsőnél ilyen macerás, aztán már kis trükkökkel a kovászt 12 óra alatt használható állapotba lehet hozni. Ez a mennyiségű kovász egy darab 90 dkg-os liszttel készül kenyérhez elegendő.
Kenyér hozzávalói:
4-5 dl víz
90 dkg liszt (vegyesen használom a Galgafarmos liszteket)
2 tk só
és a kovász
tetszés szerint magokat, korpát lehet beleszórni.

A víz mennyisége a liszttől függ. A liszt fajtájától és milyenségétől is. Kb. 4,5 dl-rel szoktam, kezdeni és ehhez teszek hozzá, igény szerint még ha kell. A Galgafarmos liszteket használom, változó mennyiségben és arányban. Tönkölyt és őszi búza lisztet vgyesen. Rozsból kb. 1/3-nyi kerül bele. (A kis cipó a rozs a képen, a nagy a tönköly.)
Ha sok a víz, ellustul, elfolyik a tészta, ha kemény, sűrű lesz így én annyi vizet teszek hozzá, hogy a felülete gyúrásnál/dagasztásnál sima félkemény állagú legyen. Lerakva, ne folyjon szét. 

A kenyér készítésének menete:
A vizet egy edénybe öntöm. Hozzáadom a lisztet, kovászt, sót. Hagyom kb. 10 percet állni, hogy a liszt megázzon egy kicsit (könnyebb így dolgozni vele). Majd az egészet összegyúrom kenyérré. Akkor jó a tészta, ha nem ragad a kézhez és egységes a felülete. Meleg helyen kb. 1,5-2 órát kelesztem. Nem szabad túlkeleszteni, mert akkor savanyú lesz. Az első kelesztés után újra átgyúrom és még 1 órát kelesztem.
A sütőt felmelegítem 180 fokra és ezen a hőfokon sütöm a kenyeret, kb. 25-30 percig, majd visszaveszem a hőfokot és 160 fokon még 25-30 percig sütöm. A magas hőfokon kapja meg a kérget, utána meg szépen megsül a belseje. Megéri a munka, mert ez a kenyér nem penészesedik és még egy hét után is ehető, nem savanyodik meg. Érdemesebb kézzel is gyúrni, mert a kenyér átveszi az energiát és "életre" kel a kezek között. Azért ha nagyon rohanós vagyok, géppel szoktam nagyjából begyúrni és kézzel utána dolgozom. Jobb lesz a textúrája, ha van benne kézi gyúrás.

Alapvetően szobahőmérsékleten kelesztem,de lehet a hűtőben is keleszteni. Ebben az esetben jobb sütés előtt kb. 2 órát szobahőmérsékleten hagyni, mert szebben megkel sütés közben. Szóval nem olyan nagy ördöngösség, csak türelem és szeretet kell hozzá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése